Halyna Lalak
(Centrum sociálních služeb Praha 2)
Halyna mne zaujala již v den nástupu do našeho domova před šesti lety: jako vedoucí přímé péče zaškoluji při prvních směnách nové pracovníky u lůžka. Přestože měla určitě velkou trému, jednala sebejistě, krásně hovořila s klienty a neváhala mi doporučit, zda by to či ono nešlo dělat jinak, lépe. Nebyl v tom ani stín arogance či snahy udělat dojem, jen velké nadšení a zapálení pro svou práci. A to jí zůstalo dodnes. Vždy se aktivně a se stejným zapálením zapojuje do řešení nejrůznějších problémů domova, ať už jde o konfliktní soužití dvou klientek, zakoupení zajímavých pomůcek či uplatnění poznatků získaných do biografie klientů.
Halyna dokáže velmi citlivě rozlišovat míru potřebné péče u našich klientů – vychází nikoli z toho, co již klient sám nezvládne, ale z toho, co ještě zvládne a v tom ho aktivně podporuje. V každodenní praxi to občas nemusí být jednoduché: poskytnout např. klientce z výraznými kognitivními poruchami ráno dostatek času na to, aby si sama vyndala hřeben ze stolku a učesala se, aby si sama pustila vodu v umyvadle a pomalu si opláchla obličej. Aby se sama najedla, byť i rukama. Tím vším dodává klientům pocit vlastní důležitosti, pocit jistoty, že řadu věcí ještě sami dokážou. My všichni, kdo pracujeme v domovech pro seniory, víme, že ne každý pečovatel se ke klientům chová s takovou mírou trpělivosti.
Halyna je velmi citlivá a s rodinami spontánně prožívá jak zlepšení stavu jejich blízkých, tak i jeho zhoršení, a to až k úplnému konci. Dokáže rodiny povzbudit, dát jim naději, radovat se s nimi a obejmout je v těžkých chvílích. Dokáže rodinám poradit, co by jejich blízké potěšilo. Často o nich totiž ví víc než ony samy.